Odborný kurz: Digitální bezpečnost - Jak chránit sebe i data
-
11.–21. 3. 2025
- 14:00–18:30
-
Živá akce
-
2 790,-
Odborný kurz
Pro všechny
Chcete vědět:
- Proč je důležité pochopit roli AI v šíření dezinformací?
- Jaké jsou nejčastější kybernetické hrozby a jak se proti nim bránit?
- Jak si vytvořit bezpečná hesla a chránit svá data pomocí šifrování?
- Co je kryptografie a jak ji mohu využít v každodenní praxi?
- Jak rozpoznat fake news a dezinformace v digitálním prostředí?
- jedná se o odborně zaměřený kurz, který je zastřešen projektem www.jsemvkurzu.cz, projekt Ministerstva práce a sociálních věcí a je dotován z 82% Úřadem práce.
-
Přihlášení: Postupujte přesně dle pokynů v dolní části stránky.
Obsah kurzu:
- Úvod do on-line bezpečnosti (dále kybernetika) a její propojení s umělou inteligencí: Definice kybernetiky a její vývoj, spojitost mezi kybernetikou a umělou inteligencí, základní principy kybernetické bezpečnosti
- Kybernetické útoky a ochrana: Typy útoků (phishing, vishing, hacking, cracking, spyware, DDOS), útoky na systémy, mobilní zařízení a sociální sítě, základy antivirového softwaru a ochrany (např. Windows Defender)
- Dezinformace a fake news: Definice pojmů: dezinformace, misinformace, fake news, dopady dezinformací v digitálním prostředí
- Role umělé inteligence v šíření dezinformací: Generování falešného obsahu pomocí AI, včetně deepfakes, automatizace šíření dezinformací a role AI-driven botů
- AI nástroje v boji proti dezinformacím: detekce falešného obsahu pomocí AI, automatizovaný fact-checking a ověřování faktů, AI nástroje pro rozpoznávání deepfakes
- Kódování a šifrování dat: Kryptografie: symetrická a asymetrická šifra, digitální podpisy, certifikáty a certifikační autority, praktické šifrování a dešifrování dat
- Bezpečná hesla a biometrická ochrana: Tvorba silných hesel a jejich správa, Biometrika: výhody a rizika používání biometrických dat
- Příklady z praxe a etika používání AI: Úspěšné projekty boje proti dezinformacím pomocí AI, Etické otázky: AI, cenzura a svoboda slova
- Diskuze a dotazy
Termíny kurzu, vždy od 14.00 do 18.30:
- Rozloženo do 4 dnů po 4,5 hodinách
- 11.3.2025 (Út)
- 14.3.2025 (Pá)
- 19.3.2025 (St)
- 21.3.2025 (Pá)
- Časová dotace kurzu: 18 hod.
- Forma: prezenční i online (Microsoft Teams)
*Pozor na tento kurz je možné se přihlásit nejpozději do 11. 02. 2025!
-
Pro přihlášení na kurz - prezenční forma, klikněte ZDE.
-
Pro přihlášení na kurz - online forma (Microsoft Teams), klikněte ZDE.
- Dostanete se na stránku kurzu, kde v pravé části je pole „PŘIHLÁSIT SE NA KURZ“ – kliknete na něj a zobrazí se vám stránka s přihlášením. Přihláste se pomocí Identity občana.
- Nejjednodušším způsobem je přihlášení se přes tzv. Bankovní identitu, kterou potvrdíte v mobilním bankovnictví ve svém telefonu.
- Po potvrzení bankovní identity ve vašem mobilním zařízení znovu kliknete na odkaz kurzu
(viz. bod 1.) a znovu na „PŘIHLÁSIT SE NA KURZ“, nyní se již nacházíte na stránce „TERMÍNY KURZU“ a můžete vyplnit přihlášku. - Do přihlášky je třeba vyplnit povinná pole (označené hvězdičkou): Dosažené vzdělání, Vykonávaná profese, Doplňující informace - motivace pro výběr kurzu – stačí jednou větou, Kontaktní pracoviště ÚP (dle vašeho trvalého bydliště).
- DŮLEŽITÉ, v závěru nezapomeňte zaškrtnout VYŘAZENÍ Z EVIDENCE ZÁJEMCŮ O ZAMĚSTNÁNÍ PO ABSOLVOVÁNÍ KURZU.
- Přihlášku potvrdíte a máte hotovo.
Akcí vás provede:
Mgr. Václav Maněna, Ph.D.
Učitel, lektor, ajťák, youtuber. Specialista na online vzdělávání a využívání technologií ve výuce. Učitel informatiky a operačních systému na SŠ. Má dlouholeté praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a využíváním technologií ve výuce. Zakladatel a správce facebookové skupiny Moodle CZ & SK. Poskytuje webináře, školení a konzultace školám i organizacím, které podporují vzdělávání. Radí firmám a vzdělávacím agenturám s nasazením a využitím vzdělávacích technologií. Na sociálních sítích publikuje tipy z výuky informatiky. Je členem Google User Group.
Mgr. Martin Kaliba, Ph.D.
Sociální pedagog, učitel a vysokoškolský pedagog. Autor knihy Digitální pohádky pro (ne)poučitelné děti a (ne)znalé dospělé. Zabývá se aktuálními trendy ve vzdělávání, má praktické zkušenosti s přímou prací se třídou. Lektoruje témata z oblasti práce s třídním klimatem, primární prevence rizikového chování, inspirace pro třídnické hodiny atd. Je odborník na nové formy rizikového chování a jeho prevenci (online rizikové chování, ohrožení dětí výzvami současného světa, nové formy závislostí atd.) a také využití digitálních nástrojů ve vzdělávání: digitální aplikace ve výuce, únikové hry, online wellbeing atd.